Luisteren naar je lichaam

Vandaag wil ik het met jou hebben over zelfzorg voor je lichaam. Laat we even de vergelijking maken met een wagen. Hoe beter je voor je auto zorgt, hoe langer je van je bolide kan genieten. Het geeft je vrijheid, ideaal om op uitstap of op vakantie te gaan, het kan nuttig zijn om op het werk te geraken enz. Echter, een auto vraagt best wat onderhoud: bandenspanning, olie verversen, remschijven laten vervangen enz. Als je nonchalant omgaat met het onderhoud van je wagen, zal er vroeg of laat wat mislopen.

“ The mind suffers and the body cries out.”
– the gothfather III

😱 YOUR “CHECK ENGINE” LIGHT IS ON

Spontaan moet ik dan denken aan enkele scènes uit mijn favoriete serie, The Big Bang Theory. Sheldon, Amy and Beverly maken Penny alert op het rode lampje dat op het dashboard van haar wagen brandt. Penny minimaliseert keer op keer de scherpe observaties van haar passagiers en zoekt de beste uitvluchten om dat ene rode signaal te negeren.

Hilarisch, kijk maar even mee!

We kunnen wel lachen met de vorige scènes maar in het dagelijkse leven is het vrijwel hetzelfde. We negeren hardnekkig de kleine doch belangrijke signalen. Mogelijks ervaar je pijn in je nek of schouders, heb je gebrek aan vitaliteit, hoofdpijn, maagpijn, noem maar op. En hoe vaak maakt je omgeving je er attent op om hier iets aan te doen?

Misschien ben je zoals ik vroeger was en ga je gewoon verder, alsof er niets aan de hand is. Met het sterk stijgende aantal burnouts of andere ongemakken ten gevolge van stress, is het duidelijk dat aandacht hebben voor deze signalen ontzettend belangrijk is.

  • Hoe lang doe jij er over om aandacht te hebben voor de signalen van jouw lichaam?
  • Laat jij het op zijn beloop gaan in de hoop dat het wel van zelf weggaat?
  • Luister je goed naar de signalen van je lichaam en doe je tijdig wat nodig is?

MEER AANDACHT VOOR JE LICHAAM

Het is algemeen geweten dat goed voor je lichaam zorgen belangrijk is. Toch slagen velen van ons er in om dit snel te vergeten. Bij zelfzorg staat je lichaam voor het fysieke niveau of dimensie van jouw gezondheid. Hieronder valt alles wat te maken heeft met goede gewoontes ter bevordering van het goed functioneren van ons lichaam.

SPANNING OP FYSIEK NIVEAU

Het is niet ongewoon dat nekpijn, rugpijn, maagpijn en zelfs misselijkheid stress gerelateerd kunnen zijn. Ons lichaam reageert fel op een situatie die onprettig voor ons aanvoelt. Wanneer we tijdig deze signalen waarnemen, kunnen we zelf heel wat doen om de spanning af te voeren. Inmiddels weten we dat meer lichaamsbeweging, regelmatig en gezond eten al heel wat kan doen voor onze algemene welzijnstoestand. Echter, als jij een druk leven hebt, is het makkelijk om verder door te gaan, alsof er niets aan de hand is.

Een snelle oplossing bij fysieke klachten kan zijn om naar medicatie te grijpen om dat ene signaal te laten verdwijnen of bij gebrek aan energie bv. een vitaminecomplex bij de apotheker te halen. Op zich is dit prima, zolang je maar begrijpt waarom het rode lichtje op jouw dashboard aan staat.

OEFENING BODY SCAN

Als self-care coach wil ik een duurzame aanpak met je delen. Wekelijks 10 minuten is alles wat je nodig hebt om te starten.  Je kan deze oefening perfect ‘s avonds doen, zelfs in bed (het is een goede methode om meer ontspannen je dag af te sluiten).

De body scan is een oefening die bij mindfulness en sofrologie gebruikt wordt. Het zijn korte oefeningen (max. 10 minuten) waarin je begeleid wordt om aandachtig en zonder oordeel je lichaam te observeren. Deze oefening leert je bewust te worden van je lichaam en te luisteren naar wat het van je vraagt. Persoonlijk gebruik ik hiervoor de Calm App, die een aparte reeks oefeningen heeft rond de body scan (betalend). Uiteraard kan je ook op internet heel wat begeleide oefeningen vinden die helemaal gratis zijn.

BODY SELF-CARE BAROMETER

Een andere oefening om meer inzicht te krijgen hoe het fysiek met je gaat is de Body Self-Care Barometer. Beantwoord enkele eenvoudige vragen door een score van 1 tot 10 te noteren. Waarom noteren? Om te beginnen doe je dit voor jezelf. Er zijn geen goede of slechte scores, enkel scores die weergeven waar jouw lichaam nu nood aan heeft. Door dit op te schrijven, komt het antwoord sterker binnen: een ware reality check.

  • Beweging (ervaar je flexibiliteit of stijfheid? voel je spanning of pijn?)
  • Voeding (nam je gevarieerde, evenwichtige en gezonde maaltijden, snak je naar zoete of zoute snacks enz)
  • Energie (hoe groot is/was jouw fysieke energie om de dag door te brengen)
  • Zzzzz-factor (heb je voldoende geslapen en wanneer nodig een pauze genomen?)
  • Persoonlijke verzorging (bv. dag- of nachtcrème of een haarmasker gebruikt …)

Nu je een beter zicht hebt hoe het met je fysiek met je gaat, kan je waar nodig, zelf bepalen welke kleine en haalbare stappen je kan zetten om hier langzaam verandering in te brengen.