Januari starten we gewoontegetrouw volle goede intenties. We willen werk maken van de goede voornemens voor het nieuwe jaar. In heel wat gevallen zijn deze voornemens na enkele weken al verleden tijd. Waar loopt het dan mis?

METAFOOR VAN EEN MARATHON

Eén van mijn favoriete metaforen is het lopen van een marathon. Als je een getrainde hardloper bent dan zal het lopen van een marathons een haalbaar voor je zijn. Maar als je niets hebt met hardlopen en je de marathon van Boston wil lopen, zal je bij wat heel wat zaken moeten stilstaan. Het is niet onmogelijk maar behoorlijk buiten je comfort zone.

Even los van de metafoor van het lopen van een marathon: wat je ook kiest als goede voornemens, weet dat deze factoren voor een heel stuk zullen bepalen of jouw doel haalbaar is, of niet.

  1. Kies een doel omdat jij het wil, omdat het voor jou echt heel veel betekent. Of je nu wil stoppen met roken, meer bewegen of wat dan ook, jouw commitment voor dit doel moet echt 100% zijn. Vaak gaat het over iets dat al een hele tijd in je hoofd speelt, maar zocht je nog naar het juiste moment om hiermee van start te gaan. Een nieuw jaar kan dus zo’n ideaal moment voor je zijn.
  2. Sta stil bij de haalbaarheid van je doel. Zo ken ik heel wat mensen die elk jaar opnieuw zeggen: 1 januari stop ik met roken. Na enkele weken vervallen ze terug in hun oude gewoontes… De intentie mag er wel zijn maar met wat zelfkennis weet je of dit het goede moment is om zo’n pittig doel aan te pakken.

GO WITH THE FLOW

Goed nieuws, gebrek aan karakter of doorzettingsvermogen zijn niet de reden waarom je je doel niet bereikt. Er komt meer bij kijken. Tegen de stroom in zwemmen vergt bijzonder veel energie. Als jouw objectief aanvoelt als een strijd, sta dan even stil bij de ware reden van het kiezen van dit doel.

7 FUNDAMENTELE STAPPEN

In mijn blog voor Inspirerend Leven “Zo maak je je goede voornemens voor 2019 waar” geef ik je 7 stappen die de sleutel zijn tot het waarmaken van jouw goede voornemen(s).

Benieuwd naar wat deze tips? Je leest het hier!