Heb jij het gevoel dat jouw levensritme wat op z’n kop staat? Je bent niet alleen! Met alle veranderingen die we de laatste weken ervaren, trachten we te ontdekken welke dagindeling het best voor ons werkt. Maar ook onze slaap kan hier wat hinder bij ervaren. Wat kan je dan doen?

Moeilijke tijden voor iedereen

Laten we eerlijk zijn: deze situatie vraagt voor ons allen een zekere aanpassing. Ook al gaat alles met je prima, toch merken we dat ons leven nu een ander ritme volgt. Misschien kan je thuiswerken of neem je nu even de tijd om te herstellen, wat je voorheen niet kon of durfde. En wie kids heeft, die ervaart dubbel veel werk dezer dagen.

Heel wat mensen willen dan weer graag uit werken gaan maar moeten nu noodgedwongen thuisblijven… En wat als een dierbare momenteel vecht tegen deze virus… Of je je dierbare door deze situatie niet de ondersteuning geven kan die voor hen zo nodig is…

Tot slot mogen we ook niet vergeten dat heel wat mensen momenteel een activiteit uitoefenen die essentieel is tijdens deze lockdown. Voor hen ziet de situatie er heel anders uit. Naast de toewijding met dewelke ze hun job uitoefenen, kampen ze nu al weken met een verhoogde werkdruk. Soms is het tegen de klok werken of wijzigt hun uurschema in functie van collega’s die momenteel herstellend zijn van deze virus.

Wat je situatie nu ook is, het dagelijkse leven vraagt momenteel bijzonder veel van je, zowel mentaal als fysiek. En dit kan absoluut een impact hebben op je slaap.

Help, mijn bioritme staat op z’n kop!

Heel wat mensen melden dat ze moeilijk de slaap kunnen vatten of heel onrustig slapen. Vooral als je momenteel aan de slag bent, besef je hoe belangrijk en essentieel een herstellende nachtrust voor je is. Met zoveel verandering en weinig zicht wat morgen ons brengen zal, is het logisch dat je ritme wat ontregeld is.

Naast de verhoogde stress die velen nu ervaren, kan het ook zijn dat je een kersverse ouder bent, en weet je soms niet meer welke dag van de week we zijn laat staan of het nu dag of nacht is. Jouw kleine spruit zoekt naar zijn/haar nieuwe ritme, en jij dus ook. Maar nog meer, nu staan jullie er even alleen voor, zonder de welgekomen hulp die familie en vrienden kunnen zijn.

Het belang van kwaliteitsvolle rust

Een kwaliteitsvolle slaap zijn bijzonder belangrijk voor ons mentaal en fysiek welzijn. Het beïnvloed ons humeur, brengt helderheid in het hoofd en zorgt ervoor dat we ons energiek voelen. Al deze zaken zorgen ervoor dat we al het extra werk dat velen nu ervaren, goed aankunnen.

Maar als dit zo belangrijk is voor ons algemeen #welzijn, wat kunnen we hier aan doen om dit goed te ondersteunen?

Net zoals velen zich aangepast hebben aan deze situatie, zo kunnen we leren om een gezonde slaaphygiëne te omarmen. Van slaaprituelen tot het inlassen van powernaps, er is heel wat dat je kan doen om jouw (nacht)rust kwaliteitsvol te maken!

De nacht brengt rust én inzichten met zich mee

De onzekerheid die velen nu ervaren, maakt dat we ons meer zorgen gaan maken. Gedachten zoals ‘stel dat’, ‘wat als’, ‘hoe komen we hier uit’ dwalen dan ongecontroleerd door het hoofd. Wanneer deze gedachten een eigen leven gaan leiden, is het vrijwel nooit stil in je hoofd.  

Dit is waarom slaap zo belangrijk voor ons is. We gunnen onze hersenen de tijd om te ontspannen. Vooral wie last heeft van ‘s nachts te piekeren, weet uit ervaring dat het je energie en focus ondermijnt. Je alertheid ligt lager en je voelt je je minder helder in je hoofd. Mindfulness leert ons meer rust te ervaren, vooral bij gedachten waar je niet zo vrolijk van wordt.

Nog een ander voordeel van een goede nachtrust, is dat het je oplossingen kan bieden aan dingen die je bezighouden. Zelfs onze voorouders kenden deze aanpak. Wanneer belangrijke beslissingen genomen dienen te worden, zegt men al eens: ik ga er een nachtje over slapen. Ook in het Spaans hebben ze hier een uitdrukking voor: consultarlo con la almohada. Letterlijk vertaald betekent dit: ik ga het overleggen met mijn kopkussen. Duidelijke verwijzingen naar de helende en verhelderende meerwaarde van een goede nachtrust.

7 tips die jouw slaap kunnen bevorderen

1/ Denk aan dingen die je een goed gevoel geven.

Door je aandacht te schenken aan leuke dingen, bereid je jezelf voor op een ontspannen nachtrust. Toch kan dit een hele opgave zijn als je gedachten blijven hangen in de minder fijne momenten van de dag. Liggen tobben over wat nog niet is, verhoogt je stressgehalte, wat niet bevorderlijk is voor je nachtrust. In de verdere tips vind je zeker wel iets om je gedachten te verzetten.

2/ Maak tijd voor een warm bad of douche voor het slapen gaan

De warmte zorgt voor extra ontspanning van de spieren. Bovendien voelt het zo heerlijk om net gewassen onder de lakens te kruipen. Ververs regelmatig je lakens. Dat fijne gevoel van fris beddengoed geeft een extra aangename dimensie aan het ritueel van je nachtrust.

3/ Tea-time

Geniet van een warme, ontspannende infusie, zoals bijvoorbeeld kamille. Tijd maken om mindful van een kopje thee te genieten, dat op zich brengt al veel rust. Daarnaast is kamille ook goed voor de spijsvertering en werkt verzachtend bij ontstekingen (zoals rode ogen bij vermoeidheid). Er zijn vast nog andere infusies die ontspannend werken. Ben je geen fan van kamille, kies dan een kruideninfusie die je lekker vindt. Let wel, munt geeft je energie en zorgt voor verfrissing. Best dus geen muntthee voor het slapengaan.

4/ Slaap in je bed

Hoe comfortabel je sofa ook mag zijn, let er op dat je niet op de bank indut. Daarna zal je minder energie hebben om naar je bed te gaan en bestaat de kans dat je niet goed uitgeslapen zal zijn. Ga dus tijdig naar bed, ook al ben je nog niet moe, je kan steeds tijd maken om te luisteren naar een rustgevende podcast, een hoofdstuk te lezen in een mooi boek of je toeleggen op een Nindra yoga-oefening

5/ Hop met de beentjes in de lucht!

Geen paniek, het gaat om een heel eenvoudige yoga oefening die “Legs up the wall” of Viparita Karani heet. Deze oefening is de meest eenvoudige en ontspannende yoga-oefening die ik ken. Je hoeft helemaal niets in huis te halen, er is geen ervaring nodig en het is echt voor een minder lenig persoon zoals mezelf super haalbaar.

Klik hier om te bekijken hoe je deze yoga-pose kan toepassen.

6/ Een verhaaltje voor het slapen gaan

Als dit goed is voor onze kids, waarom zou het dan niet goed zijn voor ons? Als ik moeite heb om de slaap te vatten of met een rustig gevoel wil inslapen, dan maak ik tijd voor een “bedtime story”. Je kan naar de hedendaagse versie luisteren van een klassiek sprookje, een astronaut horen vertellen over zijn reis in de ruimte tot een pur sang storyteller, die je laat meereizen door de lavendelvelden in de Provence.

7/ ASMR

ASMR staat voor Autonomous Sensory Meridian Response. Het gaat om een herhalend en monotoon geluid, waar je letterlijk van in slaap valt. Ik leerde deze slaapverwekkende audio’s kennen via mijn Calm App. Naast deze app kan je ook kwaliteitsvolle content terugvinden: van de French Whisperer tot mijn favoriet, Bob Ross met zijn show: The Joy of Painting. Let wel, niet alles wat je op YouTube terugvinden kan onder ASMR is rustgevend. Sommige video’s kunnen behoorlijk op je zenuwen werken. Kies dus vooral een fragment uit dat goed voor je aanvoelt.

De herstellende kracht van een powernap!

Vooral als je ‘s morgens vroeg op moet of je na het middageten een dipje krijgt, kan je overwegen om een powernap te doen. Alle voordelen en mogelijke toepassingen van de ideale powernap kan je terugvinden in mijn blog voor Inspirerend Leven “Lang Leve de Siesta

Tot slot nog dit:

  • Begin met iets klein en haalbaar, zo kan je inschatten hoeveel tijd je wil voorzien voor jouw vernieuwde pré-slaaproutine.
  • Luister naar je lichaam! Als je lichaam aangeeft “ik ben moe, ik ben klaar om in te dutten”, volg dan deze impuls, ook al was je nog niet begonnen aan je nieuwe slaaproutine. Je lichaam is wijs, het weet wat goed voor je is.
  • Boekentips: Van dit boek ga je beter slapen (en je wordt er knapper van). Dit boek van journaliste Catelijne Elzes (ondermeer van Flow, Happinez en Libelle) zit vol wijsheid en humor. Samen met de illustraties van Deborah Freriks, krijgt de lezer met slaapproblemen heel wat leuke toepassingen die bovendien grondig onderbouwt zijn. Een echte aanrader! Een andere aanrader is De slaaprevolutie (het belang van slaap, rust & herstel) van Arianna Huffington. Voor wie deze dame niet kent, ze is de co-founder en Editor in Chief van The Huffington Post en bezielster van Thrive Global. Voor mij is ze de meest geëngageerde promotor van zelfzorg. In dit boek vertelt ze hoe ze van een workaholic in burn-out belandde en haar inzichten en beleving rond slaaptekort en hoe je beter voor je slaaphygiëne zorgen kan.
  • Om af te ronden, nog deze quote: