Self-care @ work: zo verlaag je jouw stress levels

Voor heel wat mensen is stress een vast gegeven in hun werkdag. Of het nu gaat om werkdruk, deadlines of taken overnemen van een collega die afwezig is… Je werkomgeving kan heel overweldigend ervaren worden. Gek genoeg denken we dat indien we een tandje bijsteken, we meer gedaan krijgen.

Help, er komt stoom uit mijn oren!

Echter, als we ons welzijn naast ons neerleggen en het stoom uit onze oren komt, dan vertaalt dit zich in een gebrek aan concentratie en verminderde productiviteit. Onze stresshormonen worden geactiveerd en we beseffen het pas wanneer deze hoge pieken bereiken. Ook al zijn er positieve stressmomenten die ons productief kunnen maken, is het overwegend de negatieve spanning die ons fysiek,  mentaal en emotioneel gijzelt.

Self-care: ook op het werk

Er zijn bijzonder veel beroepen. Een “one-fit-all” oplossing zou niet voor iedereen werken. Bovendien brengt elke sector wel specifieke issues met zich mee. Toch probeer ik te kijken naar gemeenschappelijke thema’s waar iedereen zich in kan terugvinden. In een reeks van drie blogs, bezorg ik jullie enkele tips die je als basics kan beschouwen.

Om te starten, sta ik stil bij iedereen die in een kantooromgeving werkt of een klant-gerelateerde functie vervult (zoals winkelpersoneel en contact centers). Dit geldt ook voor projectmedewerker, wetenschappelijk onderzoekers, ITC enzovoort.

Met deze 5 tips kan je ervoor zorgen dat jouw emmer niet overloopt.

1. Vriendjes worden met de pauzeknop

Er bestaat nog een taboe rond het nemen van een korte pauze. Als het werk zich opstapelt, lijkt het alles behalve logisch om dan net een pauze in te lassen. Wist je dat je je focus slechts 90 minuten kan houden? Daarna is de focus weg en word je snel afgeleid. Om dus optimaal te kunnen functioneren, doe je er goed aan om enkele keren per dag een kleine pauze te nemen. Sta op, wandel even rond, gebruik deze pauze voor een sanitaire stop, neem de tijd om rustig je kopje thee of koffie ongestoord te drinken.

Ook je lunchpauze is een pauze die je niet wil overslaan. Hoeveel mensen eten hun lunch aan hun werkplek of in de auto, terwijl ze snel wat mails beantwoorden of een dossier verder afwerken? Ook hier is het belangrijk dat je de tijd neemt om rustig te eten. Ga eventueel na het eten naar buiten en wandel een blokje om. Het helpt je daarna met een fris hoofd je taken weer aan te vatten. Door even van je werkplek weg te gaan en los te koppelen, kan je daarna met een frisse blik je taken opnieuw aanvatten.

2. Vraag (tijdig) om hulp!

Hulp vragen is wijs! Je kan zelf proberen een probleem of taak op te lossen, maar als je merkt dat het je tijd en energie kost, dan doe je er goed aan om hulp in te schakelen. Er is niets mis mee om je te laten helpen. De enige belemmering is je eigen kritische blik op je eigen kunnen. Het is normaal dat er zaken zijn die je minder goed kan en waarbij nog je ondersteuning of begeleiding kan gebruiken.

Een andere voordeel van hulp te vragen is dat je een nieuwe manier van aanpakken kan ontdekken. Misschien kan een collega je vertellen hoe hij/zij deze klus snel en efficiënt afhandelt. Het geeft je voldoening om te ervaren dat iets vlot gaat plus je zelfzekerheid krijgt er een gezonde boost van!

3. Bewaak je grenzen

Let op met te veel hooi op je vork te nemen. Ook al is het razend druk. Door meer werk naar je toe te trekken, creëer je onnodig stress voor jezelf. Omdat je meer werk wil verzetten dan je aankan, activeer je je stresshormonen. Een andere vorm van het bewaken van je grenzen kan zijn door je af te zonderen en op een rustige plek verder te werken. Vooral als je hoogsensitief bent kunnen die extra prikkels te veel voor je zijn.

In contact met klanten is het makkelijk om alles uit de kan te halen om een verkoop rond te krijgen. Zorg ervoor dat je niet meer geeft dan je kan of nodig is. Als je je uitslooft voor een klant en deze daarna je inspanningen niet waardeert, dan kan je je best gefrustreerd voelen.

Ben je van nature een ja-zegger? Weet dat nee ook een volledige zin kan zijn.

4. Goed genoeg is het nieuwe perfect

Als je een perfectionist bent of pleaser bent, dan weet je dat jij die ene bent die veeleisend is. Een werkgever verwacht dat het team goed werkt levert. Als je perfect werk wil afleveren, zal je meer tijd en energie in je werk moeten steken. De vraag is dan of dit niet ten koste is van je andere taken. Als je al je taken met dezelfde hoge kwaliteit wil afwerken, dan krijg je minder gedaan dan andere collega’s en zal je meer uren moeten investeren dan nodig is.

De 80/20 regel kan dan een oplossing voor je zijn. Je doet je werk goed genoeg, dus steekt er minder tijd en energie in. Dat is jouw 80. De andere 20 kan aangevuld worden door het team (extra nakijken op eventuele correcties of last minute wijzigingen). Zo hoef jij niet alleen de verantwoordelijkheid te dragen van prima afgeleverd werk!

5. Schaterlachen

Stoom aflaten kan je op heel wat manieren doen. Laten we kijken naar een positief getinte manier om stoom af te laten. Schaterlachen! Zo kan je tijdens je pauze een filmpje bekijken dat zo hilarisch is, dat je er bijna tranen in je ogen van krijgt van het lachen! Okay, er zal altijd wel iemand zijn dit hier niet voor te vinden is. Toch kan je dan je collega uitnodigen om even mee te genieten van dit momenten van “decompressie”. Zeker weten dat ook deze persoon zich na deze korte break ook iets minder gestresseerd zal voelen.

En geef toe, het is toch zoveel aangenamer om te werken met een lach op je gezicht!

What’s next?

In mijn volgende blog sta ik stil bij de care-takers van onze maatschappij. Als je actief bent in de verpleeg- of sociale sector, dan zullen mijn tips je beslist een nieuwe visie geven op het uitoefenen van je werk. Wil je meer informatie over zelfzorg? Klik hier voor bijkomende informatie.