5 misvattingen over zelfzorg

Misschien start ik gewoon met deze vraag: wat versta jij onder zelfzorg? Je kan denken: toch eenvoudig, het woord zegt het toch zelf? Zorgen voor jezelf. Inderdaad, op zich is dit een vrij correct antwoord.

De term zelfzorg is een vertaling van de Engelse term “self-care”. Oorspronkelijk werd deze term gebruikt in de zorgkunde. Het staat voor hoe goed een zorgbehoevende persoon voor zichzelf kan zorgen. Al snel werd het concept self-care door mindfulness coaches en wellness guru’s over genomen. De focus ligt nog steeds op zorgen voor jezelf, enkel de context is verschillend.

MEER DAN EEN HYPE

The buzz is out!  Met meer dan 6.000.000 posts op Instagram onder de hashtag #selfcare kunnen we stellen dat dit bij de mensen leeft. Het begrip “Wellness-Movement” beleeft hoogdagen: influencers, bloggers en toonaangevende websites zoals HuffPostMindBodyGreen houden je op de hoogte van de nieuwste trends rond persoonlijk welzijn en welbevinden.

Self-care is meer dan een hype, het is een collectief bewust worden van het belang om goed voor jezelf te zorgen. Echter, niet iedereen volgt rigoureus de media die hier regelmatig over schrijft, zoals bv Flow of Happinez. Tijdens een bijeenkomst sprak ik een aantal dames over mijn Summer 2018 Self-Care Challenge. Ik schrok wel een beetje van de ongeïnteresseerde reacties en vooral de misvattingen die rond dit onderwerp bestaan. Of schuilt hier nog iets anders achter?

Stof genoeg om hier een top 5 van te maken.

Misvatting 1: zelfzorg gaat om een super gezonde levensstijl, beauty & workouts.

Een gezonde levensstijl en alles wat je kan doen om dit aan te houden is een onderdeel van zelfzorg. Uiteraard gaat het om veel meer dan dat. Zelfzorg gaat om het opbouwen van een levensstijl waarvan je minder de behoefte bij voelt om aan te willen ontsnappen. Dit hoeft helemaal geen dure bedoening te zijn. Maak gewoon meer tijd voor dingen die je leuk vindt, die je ontspanning bezorgen of die je helpen om de stress los te laten.

Misvatting 2: ik ben single, ik kan perfect voor mezelf zorgen.

In onze maatschappij staat voor jezelf kunnen zorgen als een teken van onafhankelijkheid. Toch kan je heel onafhankelijk zijn en je eigen welzijn regelmatig ondermijnen. Stel, je hebt hoofdpijn. Hoe lang loop je er mee rond voordat je iets tegen de hoofdpijn neemt? Ook dat is goed voor jezelf zorgen. Luisteren naar de pijnsignalen van je lichaam en niet wachten tot het wel eens zal overgaan. Bij aanhoudende pijn is er altijd iets in je lichaam dat schreeuwt om jouw aandacht. Negeer het niet…

Misvatting 3: zelfzorg, dat is niets voor mij

Onbekend is onbemind. Omdat men altijd exact weet waar zelfzorg juist voor staat, kan het zijn dat er een vorm van desinteresse ontstaat. Misschien kan je denken dat dit enkel voor liefhebbers van mindfulness is of wie zich met persoonlijke ontwikkeling bezig houdt. Niets is minder waar! Het vraagt veel moed om met zelfzorg aan de slag te gaan, het is behoorlijk uit je comfort-zone komen. En gegarandeerd, je hebt zo veel te winnen!

Misvatting 4: zelfzorg is voor vrouwen

Vrouwen hebben van nature dat zorgende in zich, het is puur instinct. Daarnaast zijn er nog wat ethnische groeperingen waar de vrouw per definitie weinig of geen recht heeft van spreken of haar stem te mogen laten horen. Voor deze vrouwen die langzaam hun stukje van vrijheid ontdekken, ligt de nood voor zelfzorg proportioneel hoger dan bij mannen. Echter stress is iets waar we allemaal wel mee te kampen hebben. Te weten hoe je anders met stressvolle situaties kan omgaan is ook een onderdeel van self-care. Dus ja, mannen kunnen ook heel wat self-care gebruiken.

Misvatting 5: je kan toch niet 100% gelukkig zijn in het leven, dat bestaat niet.

Hoe meer negatieve gedachten we voeden, hoe meer negativiteit er op ons afkomt. We weten inmiddels al dat licht en geluid (dat we niet kunnen zien) ook energie is, waarom kunnen dan gedachten geen energetische overdracht hebben? Zelfs Einstein was hier heilig van overtuigd. Probeer gewoon eens een negatieve gedachte positief te maken. Leer te genieten van kleine dingen. Waardeer wat je hebt en bedenk dat met een positieve mindset er nog veel meer dan dit mogelijk is.

WAAR GAAT ZELFZORG DAN WEL OM?

k benader zelfzorg vanuit het perspectief van mindfulness. Zelfzorg is een reeks van activiteiten en oefeningen waar  je op regelmatige basis mee aan de slag gaat met als doel stress te verminderen en onze welzijn te verbeteren. Enkele van de stappen en/of oefeningen die daarbij helpen zijn bijvoorbeeld:
✓ Zonder schuldgevoel jezelf op de eerste plaats durven te zetten;
✓ Herkennen waar je grens ligt en hoe deze te bewaken;
✓ Zelfzorg gaat ook over het aanpakken van jouw “bad habits” en loslaten wat je niet dient;
✓ Af en toe de stekker uit te trekken, zodat je hersenen ook eens kunnen afkoelen (digi-detox);
✓ Werken aan jouw weerbaarheid en veekracht.

Kortom, self-care is bewust aandacht besteden aan je welzijn.