Welkom bij Thrive Coaching, een website met aandacht voor zelfzorg, coaching en heerlijke vakanties om helemaal tot jezelf te komen.

Follow me on instagram

© 2017 Thrive-Coaching

Waarom luisteren naar je lichaam altijd een goed plan is - Thrive-Coaching
fade
14229
post-template-default,single,single-post,postid-14229,single-format-standard,eltd-core-1.3.1,malmo child-child-ver-1.0.0,malmo-ver-1.7.1,eltd-smooth-page-transitions,eltd-ajax,eltd-grid-1300,eltd-blog-installed,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-slide-from-bottom,eltd-fullscreen-search,eltd-search-fade,eltd-side-menu-slide-from-right,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive
 

Blog

Thrive-Coaching / Blog-Home  / Waarom luisteren naar je lichaam altijd een goed plan is

Waarom luisteren naar je lichaam altijd een goed plan is

Vandaag wil ik het met jou hebben over zelfzorg voor je lichaam. Laat we even de vergelijking maken met een wagen. Hoe beter je voor je auto zorgt, hoe langer je van je bolide kan genieten. Het geeft je vrijheid, ideaal om op uitstap of op vakantie te gaan, het kan nuttig zijn om op het werk te geraken enz. Echter, een auto vraagt best wat onderhoud: bandenspanning, olie verversen, remschijven laten vervangen enz. Als je nonchalant omgaat met het onderhoud van je wagen, zal er vroeg of laat wat mislopen.

ūüėĪ Your “check-engine” light is on

Spontaan moet ik dan denken aan enkele scènes uit mijn favoriete serie, The Big Bang Theory. Sheldon, Amy and Beverly maken Penny alert op het rode lampje dat op haar dashboard brandt. Penny minimaliseert keer op keer de scherpe observaties van haar passagiers en zoekt de beste uitvluchten om dat ene rode signaal te negeren.

Hilarisch, kijk maar even mee!

We kunnen wel lachen met de vorige scènes maar in het dagelijkse leven is het vrijwel hetzelfde. We negeren hardnekkig de kleine doch belangrijke signalen. Mogelijks ervaar je pijn in je nek of schouders, heb je gebrek aan vitaliteit, hoofdpijn, maagpijn, noem maar op. En hoe vaak maakt je omgeving je er attent op om hier iets aan te doen?

Misschien ben je zoals ik vroeger was en ga je gewoon verder, alsof er niets aan de hand is. Met het sterk stijgende aantal burn-outs of andere ongemakken ten gevolge van stress, is het duidelijk dat aandacht hebben voor deze signalen ontzettend belangrijk is.

  • Hoe lang doe jij er over om aandacht te hebben voor jouw signalen?
  • Laat jij het op zijn beloop gaan in de hoop dat het wel van zelf weggaat?
  • Of luister je goed naar de signalen van je lichaam en doe je wat nodig is?

Meer aandacht voor je lichaam

Het is algemeen geweten dat goed voor je lichaam zorgen belangrijk is. Toch slagen velen van ons er in om dit snel te vergeten. Bij zelfzorg staat je lichaam voor het fysieke niveau of dimensie van jouw gezondheid. Hieronder valt alles wat te maken heeft met goede gewoontes ter bevordering van het goed functioneren van ons lichaam.

Spanning op fysiek niveau

Het is niet ongewoon dat nekpijn, rugpijn, maagpijn en zelfs misselijkheid stress gerelateerd kunnen zijn. Ons lichaam reageert fel op een situatie die onprettig voor ons aanvoelt. Om een quote uit The Godfather III te citeren:

“The mind suffers and the body cries out.”

Wanneer we tijdig deze signalen waarnemen, kunnen we zelf heel wat doen om de spanning af te voeren. Inmiddels weten we dat meer lichaamsbeweging, regelmatig en gezond eten al heel wat kan doen voor onze algemene welzijnstoestand. Echter, als jij een druk leven hebt, is het makkelijk om verder door te gaan, alsof er niets aan de hand is.

Een snelle oplossing bij fysieke klachten kan zijn om naar medicatie te grijpen om dat ene signaal te laten verdwijnen of bij gebrek aan energie bv. een vitaminecomplex bij de apotheker te halen. Op zich is dit prima, zolang je maar begrijpt waarom het rode lichtje op jouw dashboard aan staat.

Oefening Body Scan

Als self-care coach wil ik een duurzame aanpak met je delen. 10 minuten/week is alles wat je nodig hebt om te starten. ¬†Je kan dit perfect ‘s avonds doen, zelfs in bed (een goede methode trouwens om ontspannen je dag af te sluiten).

De body scan is een oefening die bij mindfulness en sofrologie gebruikt wordt. Het zijn korte oefeningen (max. 10 minuten) waarin je begeleid wordt om aandachtig en zonder oordeel je lichaam te observeren. Deze oefening leert je bewust te worden van je lichaam en te luisteren naar wat het van je vraagt.

Persoonlijk gebruik ik hiervoor de Calm App, die een aparte reeks oefeningen heeft rond de body scan (betalend). Uiteraard kan je ook op internet heel wat begeleide oefeningen vinden die helemaal gratis zijn.

thrive-coaching-blogpost-lichaam

Body Self-Care Barometer

Ok, nu je bekend bent met de body scan, gaan we een stapje verder. We gaan evalueren hoe het nu echt met je fysiek gestel gaat. Beantwoord enkele eenvoudige vragen door een score van 1 tot 10 te noteren. Waarom noteren? Om te beginnen doe je dit voor jezelf. Er zijn geen goede of slechte scores, enkel scores die weergeven waar jouw lichaam nu nood aan heeft. Omdat je dit opschrijft en scoort, komt dit sterker binnen: een ware reality check.

  • Beweging (ervaar je flexibiliteit of stijfheid? voel je spanning of pijn?)
  • Voeding (nam je gevarieerde, evenwichtige en gezonde maaltijden, snak je naar zoete of zoute snacks enz)
  • Energie (hoe groot is/was jouw fysieke energie om de dag door te brengen)
  • Zzzzz-factor (heb je voldoende geslapen en wanneer nodig een pauze genomen?)
  • Persoonlijke verzorging (bv. dag- of nachtcr√®me of een haarmasker gebruikt …)

Nu je een beter zicht hebt hoe het met je fysiek met je gaat, kan je waar nodig, zelf bepalen welke kleine en haalbare stappen je kan zetten om hier langzaam verandering in te brengen.

10 Self-Care tips voor het lichaam

Je kan heel wat doen om goed voor je lichaam te zorgen. Zoek je wat inspiratie om jouw zelfzorgschema op fysiek niveau te verrijken? Hier al enkele tips:

1/ Yoga, mindfulness of sofrologie
2/ Dansen
3/ Cardio, pilates, stretching
4/ Wandelen of lopen
5/ Andere sporten zoals zwemmen enz.
6/ Evenwichtige maaltijden en gezonde snacks
7/ Voldoende hydratatie voor het lichaam
8/ Verzorging van het lichaam
9/ Wellness behandelingen
10/ Voldoende slaap

Om jou extra te motiveren heb ik een mooie digitale inspiratietoolkit met:

  • een inspiratiebundel met 10 tips en quotes rond zelfzorg voor het lichaam;
  • een mooie week- en maandplanner (om je echt aan de slag te krijgen);
  • als bonus krijg je de Body Self-Care Barometer erbij.

Alles op A4 formaat en klaar om af te printen!
Kijk even mee en vraag hier jouw digitale inspiratietoolkit aan.

Keep Calm and Carry On!

Ben je ook klaar om met meer aandacht door het leven te gaan en de rode lichtjes tijdig te detecteren? Schrijf je dan hier in voor mijn nieuwsbrief (beloofd, geen spam) of like en volg mijn Facebookpagina.

Het spreekt vanzelf dat als je je niet goed voelt of zorgen maakt omtrent pijnen in je lichaam je zo snel als mogelijk je huisarts raadpleegt.

Wanderlust, young at heart, yoga-retreater, life & self-care coach