Welkom bij Thrive Coaching, een website met aandacht voor zelfzorg, coaching en heerlijke vakanties om helemaal tot jezelf te komen.

Follow me on instagram

© 2017 Thrive-Coaching

De 5 dimensies van zelfzorg - Thrive-Coaching
fade
14265
post-template-default,single,single-post,postid-14265,single-format-standard,eltd-core-1.2,malmo child-child-ver-1.0.0,malmo-ver-1.6,eltd-smooth-page-transitions,eltd-ajax,eltd-grid-1300,eltd-blog-installed,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-slide-from-bottom,eltd-fullscreen-search,eltd-search-fade,eltd-side-menu-slide-from-right,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive
 

Blog

Thrive-Coaching / Blog-Home  / De 5 dimensies van zelfzorg
thrive-coaching-blog-5-dimensies-zelfzorg

De 5 dimensies van zelfzorg

Net zoals coaching en mindfulness is zelfzorg een relatief nieuw begrip. Alle drie behoren ze tot de tijdsgeest van de 21ste eeuw. Als maatschappij hebben we de laatste 50 jaar een gigantische vooruitgang gekend. We ervaren meer welvaart, meer comfort, meer carrièrekansen, meer mobiliteit, meer van alles. Maar we ervaren ook minder: minder tijd voor onszelf. Het combineren van een  full time job, een gezin en een druk sociaal leven slorpen veel van onze tijd en energie op. Tijd voor jezelf kunnen nemen is iets waar veel mensen naar snakken.

De 5 dimensies van zelfzorg

Zelfzorg kan op verschillende lagen of dimensies toegepast worden. Doorgaans spreekt men over de vijf dimensies van zelfzorg. Af en toe lees je zelfs acht of meer maar op zich kan dit herleidt worden tot één van deze vijf:

1/ Fysiek (het lichaam)

2/ Mentaal (intellectueel, het brein)

3/ Sociaal (de maatschappij en jouw omgeving)

4/ Spiritueel (zingeving)

5/ Emotioneel (gevoelens en emoties)

Wat is zelfzorg?

Oorspronkelijk is zelfzorg een term afkomstig uit de zorgsector. Het geeft aan in welke mate een patiënt voor zichzelf kan zorgen en waar deze misschien hulp nodig heeft. Bij mindfulness is het belang om goed voor zichzelf te zorgen haast niet meer weg te denken. Vanuit deze visie, is zelfzorg het regelmatig beoefenen en ondernemen van acties met als doel  jouw welzijn te verhogen en stress te verminderen.

Belangrijk hierin is de regelmaat. Laat ons even de vergelijking maken met conditie opbouwen. Het is niet door één keer per maand te sporten dat je conditie opbouwt. Misschien kan je starten met kleine, makkelijke acties zoals elke dag 20 minuten wandelen om op termijn een betere conditie op te bouwen.

Bij zelfzorg is dit ook zo. Je creëert een zelfzorgroutine die past bij jouw levensstijl. De bedoeling is uiteraard om jouw persoonlijk welzijn te verhogen of te onderhouden, veerkrachtig te zijn en stress weten te kanaliseren. Vanuit mijn standpunt als coach voeg ik hier ook aan toe: bereid zijn om aan jezelf te werken.

Tip: Op zoek naar meer info? Misschien vind je deze blog ook wel interessant.

Voor iedereen anders

Omdat elke persoon uniek is, is het ook normaal dat we allemaal verschillende noden hebben wanneer het gaat om ons lichamelijk en geestelijk welzijn. Zo zal de ene al wat meer nood hebben aan zelfzorg dan de andere. Alles draait om balans te ervaren in je leven. Misschien ben je al sterk in jezelf op de eerste plaats te zetten (niet te verwarren met egoïsme) maar mag je het wat rustiger aan doen, minder perfectionistisch zijn of kan je een digitale detox gebruiken.

Zelfzorg, ook op het werk

Of je nu werkgever, werknemer of zelfstandige bent, we spenderen veel tijd op het werk. Heel wat stress die we in ons leven ervaren is afkomstig van onze job. Dit kan door verschillende factoren komen:

✓ tijdsdruk, workload en prestatie
✓ verantwoordelijkheden
✓ innovatie (nieuwe software, machines of werkprocedures)
✓ doelstellingen
✓ spanningen met collega’s, leidinggevende of met het beleid

De manier waarop we ons verhouden tot al deze zaken zullen bepalend zijn m.b.t. de stress die we op het werk ervaren. Uiteraard is het belangrijk dat er een gezonde wisselwerking bestaat tussen een organisatie en diens medewerkers. Om meer energie, veerkracht en minder stress te ervaren komt het erop neer je prioriteiten juist te stellen en een goed evenwicht te creëren tussen werk en privé.

Nooit te jong!

Net omdat ik veel onderzoek doe naar publicaties rond zelfzorg, was ik aangenaam verrast om te lezen dat enkele universiteiten zelfzorg als een ethische code aanbevelen. In België is het nog niet zo ingeburgerd, maar universiteiten in de VS en Canada, zoals de UBC (Univercity of British Columbia) of the Harvard Business Institute hebben veel aandacht voor zelfzorg. Ook  The Gateaway, het officiële studententijdschrift van de universiteit van Alberta (Canada) moedigt hun studenten aan om deze way of life toe te passen.

Aan de slag met zelfzorg

Dit najaar ga ik dieper in op elk van deze 5 dimensies. In deze blogs deel ik met je een top 10 van activiteiten per dimensie + een handige planner die je kan printen!

Tips zijn altijd leuk. Hoe deze te leren toepassen in je leven, daar kan ik je verder in begeleiden.

Hier alvast een overzicht van wat je in najaar van 2018 en 2019 mag verwachten:

▷ Zelfzorg in 10 stappen (digitale workshop voor beginners)
▷ Masterclass Slow & Flow: zelfzorg 2.0 (voor wie al wat ervaring heeft)
▷ Zelfzorg op kot (gratis e-book, beschikbaar vanaf december 2018)
▷ Self-Care @ work (begeleide e-modules voor werknemers + workshop voor bedrijven)
▷ Magical Portugal Self-Care Retreat (voorjaar en najaar 2019)
▷ Magical Portugal Self-Care retreat voor leerkrachten (juli 2019)

 

Wanderlust, young at heart, yoga-retreater, life & self-care coach